my lovely devoly date ....

Lilypie Kids Birthday tickers

Daisypath Wedding tickers

Tuesday, September 11, 2007

Dialog Nihongo aku yang aku tulis utk grouping yg entah pe2..

Memula aku belajar hiragana than
katagana..so
kat atas nila tulisan katagana yg sempat aku tgk
kat laman web mana tahh!!

asalamualaikum...

ini adalah dialog yang aku tulis (dlm bahasa jepun yg di rumikan)...

entahla aku pun x tau apa maksud sebenar apa yang aku tulis(kakimasu- write)..tapi setiap ayat yang di tulis adalah berdasarkan pembelajaran(naraimasu-learn) dalam kelas(kurasu) bersama sensei Zainab...


ingat...


ikimasu-going.. must put "e"

yomimasu -read

tabemasu- eat

shimasu - doing

kikimasu - listen

kaimasu - buy

torimasu - give

mimasu - watch

yasumimasu -meet..must NOT put "o"

nomimasu - drink

kakimasu - write

moraimasu - receive

aimasu - meet..must NOT put "o"

naraimasu - learn

agemasu - give

oshiemasu - teach/tell

denwa oshiemasu - phone




..........semua ada "masu"..nasib baik xde jer word pasu..klu x haru biru gak dunia ni!!


So based on that dan ada beberapa pekara lain akhirnya aku pun telah menyiapkan satu dialog based on apa yang sensei Zainab ajar kami semua di kelas.And this is the result....entah pe2!!!



so this is my dialog


*kepada sesiapa tak paham..rujukla mana2 rujukan yang boleh menolong anda untuk memahami ayat dan struktur bahasa nihongo ini...sekian,kerjasama anda amat dihargai..ekekekek...


dialog bermulaaaaaa......





Aku & Sarah tgh duduk berbual di depan sensei kami(*masa berlangsungnya test dialog....)

Suzy-san:Ohaiyo mina-san

Sarah-san: Ohaiyo suzy-san

Watashi: Ohaiyo suzy-san...O-genki desu ka

Suzy:Genki desu .Arigato go zaiyimasu

Sarah: Senshu wa yasumi desu.Suzi-san wa nani o shimashitaka

Suzy:Watashi wa senshu tomodachi to Nihon de yasumi o shimashita

Watashi:Honto desu ka

Suzy:Hait,honto desu.Atie-san wa mo Nihon e ikimashita ka

Watashi : Iie,mada desu

Sarah:Yoku Nihon de yasumi o shimasu ka

Suzy:Iie,zen-zen shimasen

Watashi:Mo tempura o tabemashita ka

Suzy :Hai, mo tabemashita

Sarah:Tempura wa do desu ka

Suzy :OOOhhh...Tempura wa totemo oishii desu ga,sashimi wa zen-zen oishikunai desu

Watashi:Ooooo...Mina-sa wa komban nani o shimasuka

Sarah: Komban nani mo shimasen

Suzy : Komban watashi wa Shahril ni arimasu

Watashi:So desu.Ja...Issho ni eiga o mimasen ka

Sarah: Hai,mimasho.Doko de mimsu ka

Watashi:Mid Valley ni maimasu

Sarah: Nani-ji ni mimasu ka

Watashi: Gogo hatchi-ji ni mimasu

Sarah:So desu ka

Watashi:So desu

Sarah :Mina-san ,Nihongo wa do desu ka

Watashi: Nihongo no kurasu wa totemo muzukashi desu .Soshite omoshiroi desu

Suzy :Nihongo no kurasu wa totemo yassashikunai desu ga,Nigiyaka desu

Sarah:Oooooo...Waaaaaa

Suzy:Sumimasen,Mina-san...Osakini...Ja mata ne

Watashi : Ja mata ne Suzy -san

Sarah:Ki o tsukete kudasai





Maka inilah hasilnya..setelah beberapa jam aku memerah hasil keringat otak aku...
sekian
salam sayang..ekekekek...sayang ke?!!!
hahahah
tepuk dada tanya hati..
tapi hati tiada jawapan koz...
hati x pernah ada sesiapa bertakhta...ekekekekekek..apa kata kita bincangkan hal tentang hati nak x?!!!
mengader betol aku ni...tapi just nk membincangkan isu ni jer...ermmmmm(berfikir sebentar..sambil tersengih penuh makna...)
tapi hakikat sebenar.....
i just an ordinary girl



No comments: