my lovely devoly date ....

Lilypie Kids Birthday tickers

Daisypath Wedding tickers

Thursday, June 11, 2009

cita-citaku


bismillahirohmannirohim...
hye diary ku sayang.
aku sebenarnya tengah kekontangan idea , namun aku ingin berkongsi sedikit sebnyak pengalaman hidup walaupun nampak hampeh dan macam xde pepe yang special dimata sesetengah orang..namun aku tidak peduli bagi aku setiap yang hidup dan yang tidak hidup dimuka bumi ni mereka memasing ada "reason" mengenai apa saja untuk diperkatakan janji kita tau sendiri membezakan baik,buruk sesuatu pekara...ermm..

so whateverla...entahla apa kena mengena yg atas tu n yang bawah ni..apape pun korang layannnn jer..inilah dia biler buntu idea tapi still nk memerah idea kepada sesuatu...wahai diariku sayang..alahaiii..sabor jerla ko ngn tuan puteri@cik puan ni k...heheheh

so harini aku ingin berkongsi cerita mengenai cita-cita..heheheh
tajuk ni mcm pelik jer..tapi its ok if nk mengimbau kenangan n memori kepada sesuatu..
apa yang korang ingat time kita kecik-kecik?ingat x apa kita impikan?apa cita-cita kita?still remember?heheh..agak-agaknya sama x cita-cita zaman kecik-kecik cili api kita ngn zaman kini(nowdays?)mana datangnya cita-cita ni?dari cikgu?pengaruh ibubapa?dari rakan-rakan?jiran tetangga?atau artis yg dok orang semua puja?ermm....aku rasa happie andai kata apa yang kita cite-citekan atau apa yang kita impikan akan jadi kenyataan.Agaknya mesti kita macam nak loncat2 jer kan..behave..behave guys..nnti apa lak org kata!!erm,so nk dengar gak apa cita-cita korang kan...

time aku kecik-kecik dlukan ..adalah dalam 17 thn lepas la...hehe..time tu mcm budak2 sekolah rendah.Aku ni sebenarnya di pengaruhi oleh ayah aku,dia dlu keje kat firma guaman.So dia selalu cakap "Dear,biler besar nnti nak jadi apa?,"aku akan terus cakap"lawyer"sambil tersengih.Errm time tu aku x tau la aku masih faham atau tidak what is the meaning of lawyer?aku pun x sure yang aku pasti ayah aku selalu " agung-agungkan" pekerjaan tersebut...(mcm melampau la plak mengunakan ayat mengagung-agungkan...ermmmm...bantaila temah oiii)ayah aku selalu cakap nnti klu da jadi laywer leh pakai bju "hitam"..smart.inteligent.so lama-lama minat untuk menjadi peguam bertunas hebat dalam diri kecik-kecik cili api aku ni.
So biler aku masuk sekolah rendah n di tnya mengenai cita-cita.i'm so happy n nervouse mengenai "cita-cita" aku ni.Nervouse?ya...thts true..

Biler cikgu tnya jer..what is your ambition?so write ur ambition in ur excersice book..aku excited gleeeeerrrr nk tulis "lawyer" kemudian bacer my whole essay to class.Sampai macam tu sekali yerh penangan "pengaruh" my dad..hehehe tapi biler aku da meningkat dewasa cita-cita aku still lawyer lagi,but kini da tambah bberapa ambition...boleh cayer ke?ermm...mcm tula.

Kini(ketika sekolah menengah) aku nak menjadi arkitek,fesyen designer,dan macam2 lagila.Habislah aku "draw" kat kertas2 kosong A4 paper baju2 rekaan aku n pelan-pelan umah yang aku suka..hehehe..apalah zaman aku dlu..asik membuang masa jer.aku x taula kenapa..aku serius minat dalam dua bidang ni.Melukis.Aku tidak la mempunyai bakat yang dikategorikan hebat atau excellent.aku sekadar mencuba..walaupun x la cantik mana.Ilove what i do.Ayah lak xde la memaksa aku untuk jadikan ambition time kecik-kecik dulu as my carrer time dewasa.Maybe jauh disudut hati..ye kot.But as long as i achieved goal n future..its oritekan dad..heheh.So bersambung la balik.Apabila habis jer SPM ..my result is not so good n not so bad..ermm..tapi aku degil x nk sambng my diploma.Aku nk ambek gak STPM.nak try luck la konon..Time tu cita-cita aku lainla plak.My goal n cita-cita nak masuk U..apa ke peliknya la cita-cita aku owh aku jugak nk jadik cikgu sejarah plus lecturer.So x la weird sangatkan....kan..kan..kan....heheheh..As long aku masuk U..heheheheh

So megikut result ak bukannya aku x leh nk masuk Fakulti Law tu...heheh...sediakan jer$$$$$ lebeh-lebeh sikit ....then masuk la kat mana2 private college..but aku memikir bnder lainla plak.Aku memikirkan my parents..cian diorg nak support aku kat college..tp aku mcm lebih meminati mengajar...entah apa yg merasuk?i wanna be an educator..is it the spealling like that or like this educatorlist..apape jerla...ermm...so biler da dapat tawaran belajor kat UiTM,lainla plak cite-cite nyer..sampai aku x terpikir la plak cite-cite aku ni...hehehe..So anyway masuk U kan..masuk jerla...then pikir lain la..heheh..so sampaila aku habis belajor n menganggur ni..apa sebenarnya cita-cita aku ni?hehehe..aku hanya mampu geleng kpala bak kata perpatah Melayu,kita merancang hanya Allah swt yang menentukanNya...ada hikmah disebalik apa yang berlaku.Yang pasti terima dengan redha n tawakal.





jauh disudut hati aku yang kecik n jauh nun disana,
aku nak jadi surirumah tangga hahahahah,,joking..jokingg..
i wanna be lecturer atau pun pendidik...ehh..jadi
LADY BOSS pun nk gak..hehehe

No comments: