my lovely devoly date ....

Lilypie Kids Birthday tickers

Daisypath Wedding tickers

Friday, June 5, 2009

pokok yg di tanam...


salam...
pe khabar?ermm..
entah laa...sejak akhir-akhir ni hidup ni rasa mcm kosong dan bosan.so entah bgmana aktiviti menanam pokok bermula.walaupun xla sehebat mana..tapi sayang pada tumbuh-tumbuhan telah berputik di hati ni.Adakalanya berangan-angan ingin mengisi masa lapang pada siang hari dengan menanam pelbagai jenis tumbuhan seperti cili padi,peria,kelsom,tomato dan bermacam-macam lg pokok ..dan selain itu teringin menanam pokok berbunga dan berdaun berwarna ungu ke "pink"kan..namun itu hanya angan-angan tahi ayam je..heheeh..malas sebenarnya untuk bangun seawal mungkin hanya utk beraktiviti di luar rumah,mana x nya aktiviti-aktiviti dalam rumah seperti mengemas bilik tidur,menyapu,membersihkan tandas,membasuh pinggan mangkuk,membasuh baju,memasak malahan juga memberi kucing makan telah makan masa adakalanya lewat sampai pukul 2 ptg...penatttt.di sebelah petang pula banyak rancangan -rancangan tv yang mengoda pemerhatian utk di tonton.ermm..akhirnya angan-angan hanya tinggal sebagai satu impian..hahahah....




Tapi sejak awal tahun ni aku telah berjaya membuat satu "eksperimen",walaupun berkongsi dengan pokok bunga "umie" aku tidak peduli.hahahahah....sbb bagi aku "kalau hidup,hidupla engkau..kalau tak..jadila engkau sebagai tunggul dan tidak bernyawa".sesungguhnya aku memang kejam.hehehehe....



Pada mulanya aku mencemburui pokok-pokok bunga yang di tanam oleh nenek kesayangan ku dan makcik ku.masakan tidak apa saja yang di tanam,dicampak mahupun di buang akan tumbuh dan berputik.so di pendekkan cerita haritu pakcik ku yang pulang dari majlis perkahwinan dibawah "bridal house"nyer membawa pulang banyak "lebihan" bunga kekwa atau crysenthemum.so adalah sikit diberikan kepada rumahku untuk hiasan.then aku mengambil beberapa batang pokok yang tua dan keras kemudiannya mencucuk di pasu bunga yang diliputi pokok bunga "ros jepun"..ak pun x berapa sure nama pokok tu..agak-agaklaaa...so setelah beberapa lama ,akhirnya dari batang pokok kemudian mengeluarkan tunas.namun banyak cabaran dan rintangan yg terpaksa di hadapi oleh"baby-baby" ni ...antaranya kucing-kucing peliharaan ku,ayam-ayam dan jua ahil keluarga ku terutama my mum.alahaiiii...
nak wat cmna mereka ingat pokok-pokok eksperimen ku ni hanya menyemak mata memandang memandangkan untuk mengeluarkan tunas amat memrlukan masa yang agak lama.kemudian faktor aku tidak memberi mereka "minum" juga mengakibatkan mereka kecundang di tengah jalan.ermm...akhirnya setelah berbulan-bulan berlalu hanya satu sahaja pokok eksperimen aku yang berjaya hidup..alahaiii..ciannya..nak wat cmna setiap yang hidup selalu sahaja mempunyai halangan dan rintangan untuk berjaya.so di sini saya akan mempamerkan pokok "eksperimen" saya....tenggggg..tendennnnnnn....
so ada berani nak tanam pokok bunga?



p/s
still mencari benih pokok bunga matahari..please bagi sikit....huhuhuhuh

No comments: